Rabu, 15 April 2009

ISTIADAT PERLANTIKAN DAN PERTABALAN










Pada 14hb April 2009 Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud telah ditabalkan sebagai Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan pada upacara penuh adat istiadat yang berlangsung di Balairong Seri,Istana Besar Seri Menanti.

Pertabalan Tuanku disempurnkan oleh Datuk-Datuk Penghulu Luak Tanah Mengandung sejurus istiadat perlantikan dilakukan Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir.Berikutan pertabalan itu,Tuanku memakai gelaran rasmi Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Aishah Rohani binti Almarhum Tengku Besar Mahmud.Gelaran rasmi ini dinamakan oleh Datuk-Datuk Penghulu Luak Tanah Mengandung yang terdiri daripada Luak Ulu Muar.Luak Gunung Pasir,Luak Terachi dan Luak Jempol iaitu kawasan pemerintahan Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan.

Sebelum istiadat pelantikan dan istiadat pertabalan telah berlansung istiadat mengeluarkan dan memasamg alat kebesaran diraja yang disusuli dengan dua tembakan meriam.Sebagai tanda perlantikan rasmi Tuanku Muhriz memakaikan mahkota diraja kepada Tuanku Aishah Rohani.
Istiadat pertabalan bermula dengan upacara menghadap Tuanku Aishah Rohani oleh Datuk-Datuk Penghulu Luak Tanah Mengandung bersama Tiang Balai masing-masing.Disusuli upacara menghadap oleh Datuk-Datuk Lembaga Luak Tanah Mengandung.Sejurus selesai upacara menghadap itu sekaligus menandakan berakhirnya upacara pertabalan,lapan das tembakan meriam dilepaskan manakala dua das lagi selepas selesai istiadat menyimpan alat kebesaran.

Istiadat perlantikan dan pertabalan itu disulami adat turun temurun melibatakan Orang Empat Istana,Orang Enam Istana,Bentara,Apit Lempang,Pegawai 99,Penghulu Luak Tanah Mengandung Dan Tiang Balai serta Datuk-DatukLembaga masing-masing.

Istiadat pertabalan akan terpahat dalam sejarah DiRaja Negeri Sembilan selepaskali terakhir disaksikan pada 19hb Julai 1967 ketika Tuanku Najihah ibni Almarhum Tuanku Besar Burhanudin dilanti sebagai Tuanku Ampuan Besar Negeri Sembilan.


BIODATA DYMM TUANKU AISHAH ROHANI BTE TENGKU BESAR MAHMUD


Tuanku diputerikan di Batu Gajah,Perak pada 19hb Jun 1952 dan merupakan puteri Tengku Seri Utama Raja,Tengku Besar Mahmud ibni Sultan Zainal Abidin III dan Tok Puan Zainun Meriam Su Mahmud.Tuanku Merupakan Kerabat DiRaja Terengganu.Mendapat pendidikan Awal Di Sek. Ren. Sultan Sulaiman Terengganu dan kemudian menyambung pelajaran di Sek. Convent Taiping serta Convent Bukit Nanas, Kuala lumpur.Tuanku pernah bekerja di Citibank Kuala Lumpur dan baginda diperkenalkan dengan Tuanku Muhriz.Pada 25hb April 1974 pasangan DiRaja ini melangsungkan perkahwinan.

Pasangan Diraja ini telah mendapat putera pertama mereka iaitu Tuanku Besar Seri Menanti ketika ini,Tuanku Ali Redhauddin Tuanku Muhriz pada 26hb April 1977.Putera kedua baginda ialah Tuanku Zain Al-Abidin,diputerakan pada 6hb Julai 1982 dan putera yang ketiga ialah Tuaku Alif Hussein Saifddin Al-Amin,diputerakan pada 3hb September 1984.

0 ulasan: