Isnin, 6 April 2009

Selamat Datang ke PPIK Seri Menanti NS











Kementerian Tenaga Air dan Komunikasi (KTAK) di bawah projek USP Fasa Kelima telah menaik taraf telecenter-telecenter yang telah ada dengan menubuhkan Pusat Perkhidmatan dan ilmu Komuniti (PPIK).Pusat ini dianggarkan akan memberi manfaat kepada seramai 1.7 juta orang menjelang akhir tahun 2010.

PPIK dengan objektif merapatkan jurang digital dalam kalangan masyarakat diluar bandar,bukan sahaja memberi penekanan pada pembentukan masyarakat yang berpengetahuan atau K-Komuniti,tetapi juga memfokuskan pada peningkatan tahap ekonomi masyarakat di luar bandar di samping meningkatkan pengetahuan sistem penghantaran secara dalam talian serta menggalakkan penggunaan aplikasi elektronik.

Bagi merealisasikan matlamat ini,penyelia-penyelia serta ahli-ahli komuniti terlebih dahulu dibekalkan dengan latihan kemahiran ICT dalam usaha menjadikan PPIK sebagai pusat komuniti.

Terdapat empat buah komputer diletakan di PPIK Seri Menanti dan sebuah mesin pencetak. Antara perkhidmatan yang disediakan ialah melayari Internet, mencetak, fotostat, menaip surat dan lain -lain lagi.

Semoga dengan adanya PPIK ini dapat membantu komuniti setempat celik IT.PPIK Seri Menanti telah di buka pada Julai 2007. Dan kini lebih dari 2 tahun beroperasi.Alhamdullilah sambutannya amat menggalakan.







0 ulasan: